Transport

Statsvejnettet (Vejdirektorat)

Vejdirektoratet følger udviklingen med øget nedbør, stigende vandstand mv. som følge af klimaforandringer. Der analyseres løbende på risikoen for oversvømmelser bl.a. på baggrund af data fra Vejdirektoratets oversvømmelsesdatabase samt Blue Spot model, der med afsæt i den danske topografi, vejenes placering og lokale regnhændelsesdata kan understøtte udpegning af lokaliteter, hvor der potentielt kan opstå oversvømmelser. 

Aktuelt arbejder Vejdirektoratet med klimatilpasning i form af øget drift og ved behov tilpasning af vejenes afvandingssystemer (riste, nedløbsbrønde m.m.), ligesom der udføres klimasikringsprojekter på flere af Vejdirektoratets tunneler for at sikre mod vand ifm. stormflodshændelser, voldsomme nedbørshændelser mv. Ved projektering og anlæg af nye veje og udvidelse/ombygning af eksisterende veje tages der desuden udgangspunkt i kendt viden om kommende forventede vandstandshøjder, nedbørsmængder mv. 

Det skal desuden bemærkes, at Vejdirektoratet vurderer at en samlet klimasikring af statsvejene ikke kan stå alene ift. øvrige lokale forhold, bl.a. skærende kommuneveje, lavtliggende byområder mv., hvorfor Vejdirektoratet er opmærksom på, at statsvejene vil indgå i en bredere vurdering og prioritering af kystsikring i Danmark. 

Jernbane (Banedanmark)

Banedanmark er i gang med at afdække de fremtidige klimapåvirkninger af jernbanen og gør i den forbindelse en række tiltag for at sikre driften. Store regnmængder har den seneste tid påvirket Banedanmark markant, og derfor opsættes der vandstandssensorer og regnmålere til at registrering af vandstand i forbindelse med kraftig nedbør til klimasikring af jernbanens sårbare lokaliteter. Disse digitale øjne giver varslinger og realtidsmålinger af vandstand i nærhed af jernbanen, og understøtter de procedurer som trafikken kører efter under kraftig nedbør.

Jernbanen klimatilpasses igennem en risikobasseret tilgang, her vurderes på jernbanens sårbare lokaliteter og hvad fremtidens klima har af konsekvens for lokaliteten. Herigennem kan der udarbejdes klimatilpasningsplaner for de enkelte områder i takt med at klimaet forandrer sig. 

Metro (Metroselskabet)

Metroen er designet til at kunne modstå stormflods- og ekstremregnshændelser. Metroselskabet monitorerer løbende metrosystemets sikringsniveau i forhold til stormflod og ekstremregn som følge af blandt andet ny viden om udvikling i klimaforandringer og byudvikling med henblik på at identificere eventuelle behov for at hæve sikringsniveauet. For så vidt angår stormfloder deltager Metroselskabet aktivt i arbejdet med at sikre en fælles ydre stormflodssikring af København.

Brugerbetalte forbindelser (Sund & Bælt) 

Sund & Bælt har ansvaret for at udvikle, anlægge, finansiere og drive en række kritiske infrastrukturanlæg, der forbinder Danmark både nationalt og internationalt. Det er i den forbindelse nødvendigt at sikre, at disse er modstandsdygtige over for vind og vejr, også i fremtiden med de ændringer, klimaforandringerne kan medføre. Anlæggene er som udgangspunkt sikret til en 10.000 års-hændelse, og Sund & Bælt arbejder for at fastholde dette niveau i takt med udviklingen.
Der gennemføres jævnligt klimarisikoanalyser for de enkelte anlæg for at vurdere behovet for supplerende sikringstiltag. Det har blandt andet medført, at digerne omkring portalerne ved Storebæltsforbindelsens jernbanetunnel er blevet forhøjet i løbet af de senere år. 

For så vidt angår Øresund Landanlæg indgår Sund & Bælt i de igangværende forundersøgelser til stormflodssikring af Københavnsområdet, som skal øge det eksisterende sikringsniveau for at beskytte bl.a. kritiske infrastrukturanlæg mod fremtidens stormfloder. Når Femern Bælt-tunnelen åbner, vil den ligeledes være sikret mod oversvømmelser, som fra begyndelsen er tænkt ind i projektets design.