Beredskab

Redningsberedskabet har to niveauer

Når storme, skybrud og stormflod truer mennesker, bygninger og miljø, kan redningsberedskabet i akutte tilfælde indsættes for at begrænse skaderne.

Det er i første række det kommunale redningsberedskab, der er ansvarlig for indsatsen i de akutte situationer. Det kommunale redningsberedskab benævnes ofte brandvæsenet og kan være bemandet med fuldtidsansatte, deltidsansatte og/eller frivillige brandfolk. Opgaverne kan også løses af private virksomheder.

Ved ekstreme vejrforhold er opgaverne ikke nødvendigvis anderledes end i hverdagen, men vilkårene for at løse dem bliver vanskeligere. Der vil for eksempel ofte være mange opgaver, som skal løses samtidig eller over længere tid.

Er opgaverne for omfattende til, at det kommunale redningsberedskab kan klare indsatsen med egne ressourcer, kan assistance fra en anden kommunes redningsberedskab eller det statslige redningsberedskab, som Beredskabsstyrelsen har ansvaret for, tilkaldes. Beredskabsstyrelsen har en række regionale beredskabscentre fordelt over hele landet. Fra disse beredskabscentre yder Beredskabsstyrelsen operativ assistance i form af mandskab og specialmateriel.

Hjælp til selvhjælp

Det vigtigste beredskab er i mange tilfælde det, som den enkelte borger selv mobiliserer. Når voldsomt vejr truer, kan du få gode råd i akut-indgangen her på hjemmesiden.

De kommunale redningsberedskaber dimensioneres efter de lokale behov

Kommunerne har ansvaret for, at det kommunale redningsberedskab er dimensioneret efter de lokale forhold. Mange kommuner varetager opgaverne i fælleskommunale brandvæsner, der omfatter to eller flere kommuner, mens andre har redningsberedskabet integreret i kommunens egen organisation.

Det kommunale redningsberedskab skal kunne yde en forsvarlig indsats mod skader på personer, ejendom og miljø i forbindelse med pludseligt opståede hændelser, ulykker og katastrofer, som finder sted i lokalområdet. De lokale risici skal identificeres, analyseres og skal lægges til grund for dimensioneringen af brandvæsnet. Områdets risikoprofil og serviceniveau indgår i en plan for brandvæsnet, som også indeholder oplysninger om brandvæsnets organisation, virksomhed, alarmering, og materiel.

Planforslaget sendes til udtalelse i Beredskabsstyrelsen, der foretager en teknisk, faglig gennemgang af planforslaget.

Den endelige plan for brandvæsnets dimensionering vedtages af kommunalbestyrelsen eller den fælles beredskabskommission. Planen revideres, når udviklingen gør det nødvendigt, dog mindst én gang i hver kommunale valgperiode.

Beredskabsstyrelsen står klar til at assistere

Beredskabsstyrelsen råder over fastansatte, værnepligtige og frivillige samt materiel og køretøjer fordelt på en række beredskabscentre i landet. Beredskabsstyrelsens opgave er at assistere de kommunale redningsberedskaber, politi og andre myndigheder ved større eller længerevarende indsatser i Danmark, hvor der eksempelvis er behov for meget mandskab eller specialmateriel. Derudover har Beredskabsstyrelsen to ekspertberedskaber inden for hhv. det kemiske og det nukleare område.

Internationalt kan Beredskabsstyrelsen yde assistance, hvis et land eller en international organisation beder om hjælp i forbindelse med natur- eller menneskeskabte katastrofer.

I tillæg til operative assistancer har Beredskabsstyrelsen bl.a. ansvar for løbende at vurdere og opdatere det nationale risikobillede i forhold til ulykker, kriser og katastrofer, herunder klima- og vejrhændelser. Nedenfor kan du finde Beredskabsstyrelsens seneste nationale risikobillede.

Beredskabsstyrelsen yder endvidere rådgivning og ekspertbistand i beredskabsspørgsmål til bl.a. offentlige myndigheder. Beredskabsstyrelsen uddanner eget personel, ligesom styrelsen uddanner hold- og indsatsledere i de kommunale redningsberedskaber, politiet og sundhedsberedskabet.